Facturatievoorwaarden

Alle ziekenhuiskosten zullen gefactureerd worden door het ziekenhuis. De artsen en andere hulpverleners van het PCGS zullen u niet vragen om hen rechtstreeks te betalen. Betaal enkel de door het ziekenhuis bezorgde factuur.

Facturen dienen betaald te worden binnen de 21 dagen na verzenddatum. Hierbij dient de gestructureerde mededeling vermeld te worden.

Na het verstrijken van de vervaldatum wordt een eerste gratis herinnering opgestuurd. 21 dagen na het verstrijken van de vervaldatum van de eerste herinnering wordt een tweede herinnering opgestuurd.

Bij gebrek aan betaling na de twee herinneringsbrieven zal het dossier worden overgemaakt aan een gespecialiseerde derde en gelden volgende regels.

Er zal een verwijlintrest (1) en een forfaitaire vergoeding (2) aangerekend worden conform Boek XIX Wetboek van Economisch Recht als volgt:

  1. Verwijlintresten conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
  2. Een forfaitaire vergoeding van:

  • 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150 euro;
  • 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is;
  • 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is.

Bij betwisting zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement, waar de instelling gevestigd is, bevoegd.

Als wij onze betaalverplichtingen tegenover jou niet tijdig nakomen, heb je recht op eenzelfde vergoeding zoals hierboven omschreven.

Elke patiënt heeft het recht om door de betrokken arts geïnformeerd te worden over de kosten die hij zelf zal moeten betalen voor de te voorziene medische behandelingen.